EIX 2: MODEL URBÀ I ENTORN NATURAL
2.1.1. Adoptar un model de gestió de les platges respectuós amb l’ecosistema litoral (9)
2.1.1.1. Revisió i arranjament de les rieres que desemboquen a les platges de Sitges
Realització dels projectes d’arranjament de la desembocadura del torrent d’Aiguadolç (a setembre de 2019) i dels torrents de Rafael Llopart i la riera de Bassa Rodona (a setembre de 2020), consistents en la demolició de l’estructura de formigó existent i la reconstrucció dels endegaments amb escullera per tal de naturalitzar l’entorn
2.1.1.2. Potenciar la sostenibilitat a les platges amb la neteja de l’aigua i el fons marí
Realització del servei de neteja del litoral durant l’estiu de 2020 (juliol i agost) mitjançant embarcació de recollida de sòlids flotants i altres residus amb una freqüència de 3-4 dies per setmana. Licitació d’un nou contracte per al servei de neteja del litoral per un període de 4 anys en total, de 2021 a 2024 (2 anys de contracte i dos més de pròrroga), que inclou la realització del servei entre el 15 de juny i el 15 de setembre amb una freqüència de 6 dies per setmana.
2.1.1.3. Incrementar la qualitat de les platges i els seus serveis i aconseguir la seva certificació
En dos anys s’ha passat de 1 a 9 banderes blaves. Per la temporada 2021 les platges que han obtingut la bandera blava són: Aiguadolç, Balmins, Garraf, Estanyol, La Barra, Ribera, Les Botigues, Sant Sebastià i Terramar. Disset de les platges de Sitges disposen també del certificat EMAS i de la ISO 14001. També es participa a la comissió tècnica de Biosphere. S’han augmentat els serveis de les platges amb la col·locació de punts nets, la distribució de cendrers biodegradables, la instal·lació de zones d’ombra per a PMR, la millora del servei de bany assistit, etc.
2.1.1.7. Estudiar la possibilitat d'aportació extraordinària de sorra a les platges en casos excepcionals i sota criteris tècnics mediambientals, sense utilitzar en cap cas la mobilització de sediments mitjançant el dragatge. En aquest sentit, es treballarà per sol·licitar a altres administracions i organismes públics o privats a aturar les tasques de dragatge que es realitzen periòdicament en el litoral sitgetà més enllà d'aportació de sediments a les platges sitgetanes
Durant les temporades de platja de 2020 i 2021 s’han realitzat tasques de manteniment i anivellament de sorra a les platges per tal de condicionar-les mitjançant maquinària que distribueix la sorra de la mateixa platja.
2.1.1.8. Fer un estudi de la dinàmica del litoral sitgetà per tal d’adaptar els usos de la platja a la dinàmica de la sorra i poder afrontar intervencions de protecció respectuoses amb el medi
Elaboració i tramitació del nou Pla d’usos de les platges de Sitges (2021-2025), que s’adapti a les característiques actuals de les platges, racionalitzant els usos per tal de millorar-ne la seva qualitat.
2.1.1.9. Elaborar un Pla de renaturalització de les platges i de defensa del litoral
S'ha elaborat un estudi del fons litoral sitgetà, tant en quant les sorres i de les comunitats bentòniques. S'ha elaborat un estudi de la dinàmica de la sorra en el litoral sitgetà en els últims 20 anys per a veure com afecta el dragatge en les platges.
2.1.2. Implantar un model de gestió integral del Parc del Garraf (6)
2.1.2.2. Aprovar el Catàleg de les Masies
Realitzats estudis preliminars i un primer esborrany
2.1.2.3. Aprovar el Pla Especial de Protecció del Patrimoni i Catàleg de Sitges (PEPPAC) per incorporar el patrimoni del Parc
Elaborat el document de la Modificació del PEPPAC (fitxes i normativa urbanística) Aprovada inicialment la Modificació per JGL.
2.1.3. Impulsar el potencial natural dels Colls Miralpeix i de les rieres de Ribes i de Vallbona (4)
2.1.3.1. Activar el Consell Municipal del Medi Ambient
S'ha constituït el Consell municipal de Medi Ambient a l'abril de 2020. Es van crear diferents tres taules temàtiques de treball: taula 1: Sostenibilitat energètica, residus i mobilitat; taula 2: Parc del Garraf i taula 3: Litoral, Riera de Ribes i Riera de Vallbona. Totes les taules s'han reunit ja i hi estan treballant.
2.1.3.2. Actualitzar, aprovar i desplegar el Pla Especial de la riera de Ribes
S'ha caducat el Pla especial de la Riera de Ribes, per obsolet i s'han iniciat els tràmits per a redactar un de nou.
2.1.3.3. Elaborar i desplegar un projecte de naturalització i restauració de la riera de Vallbona
S'han iniciat contactes amb l'ACA per a validar el projecte. S'ha exposat el projecte als veïns.
2.1.3.4. Respecte del projecte de l'Autòdrom de Terramar, aprofundir en la defensa mediambiental i treballar per revertir les afectacions en mobilitat amb impacte al municipi de Sitges ja sigui en taules de treball i de cooperació entre municipis del Garraf o, si s'escau, per la via judicial
Iniciat anàlisi jurídic de l'expedient.
2.2.1. Iniciar l’elaboració del Programa d’Actuació Urbanística Municipal (3)
2.2.1.1. Analitzar els resultats de la consulta del Pla Director d’Equipaments del 2018
Analitzats aquets resultats per part de l'equip tècnic i jurídic de l'Àrea i per part de l'empresa externa contractada per fer el pla director.
2.2.1.2. Fer un estudi sobre l’evolució demogràfica i urbanística de Sitges i de les seves necessitats
S'ha fet una actualització del Pla local de l'habitage que analitza aquest estudi dempogràfic. Es dóna compe al Ple de la corporació de maig de 2021
2.2.1.3. Redactar el Programa d’Actuació Urbanística Municipal adaptat a les necessitats detectades
2.2.2. Aplicar els objectius de Desenvolupament Urbanístic Sostenible de l’Agenda 2030 en matèria de reducció i minoració del creixement urbanístic (5)
2.2.2.1. Aprovar la modificació puntual del POUM del PAU-26 (Montgavina) per transformar sòl urbà en no urbanitzable
Pendent del tràmit ambiental.
2.2.2.2. Modificar el PPU-1 per diferir temporalment l’execució d’una part del zona conservant el seu ús tradicional agrícola
S'ha tancat i redactat el conveni i pendent de portar l'expedient per a la seva aprovació per la JGL
2.2.2.3. Modificar la qualificació de zona d’equipaments de la pineda del Poble Sec a zona verda
Contactat amb equip redactor de l a MPOUM i celebrades les primeres reunions per a tancament dels criteris i objectius de la Modificació. S'estan realitzant els primers estudis preliminars.
2.2.2.4. Iniciar els treballs de revisió del POUM per tal d’adaptar el municipi a les actuals necessitats i les directrius de l’urbanisme sostenible de l’Agenda 2030
Tancat document de la MPOUM XL i imminent publicació de la consulta pública prèvia
2.2.2.5. Analitzar les necessitats urbanístiques per millorar la vertebració social en les noves zones urbanes i d’altres zones amb necessitats en els diferents àmbits urbans, modificant puntualment el POUM quan sigui necessari
Modificació PPU1 parcel·la d'HPO per millorar la vertebració del barri. Fet concurs idees i dictaminat guanyador. Escarregada la redacció.
2.2.3. Preservar el paisatge urbà de Sitges (2)
2.2.3.1. Definir els estàndards d’estil arquitectònic del municipi
Redactat, revisiat i portat a AI el PEPPAC. Activació del COTEPAS
2.2.4. Gestionar el Patrimoni municipal per al seu manteniment i protecció, tot impulsant la seva preservació, recuperació, recerca i difusió (10)
2.2.4.1. Estudiar la situació física i jurídica del patrimoni municipal
S'ha actualitzat l'inventari de béns.
2.2.4.6. Fer una programació per al control i vigilància del patrimoni
Constituït el COTEPÀS i en ple funcionament: reunions mensuals i valoració i/o emissió d'informe de tota actuació o llicència relacionada amb patrimoni històric i cultural
2.2.4.7. Assegurar la protecció del patrimoni municipal mitjançant la seva declaració com a Béns Culturals d’Interès Local i/o Nacional
Les fitxes del PEPPAC ja incorporen aquesta protecció, de conformitat de la LLei de patrimoni de Catalunya. Document objecte d'aprovació inicial juny de 2021. Iniciada tramitació declaració de BCIL de l'edifici del Prado. Iniciada i incoada declaració de BCIN del conjunt Casetes del Garraf
2.2.4.8. Analitzar l’estat d’execució de les expropiacions forçoses derivades de l’execució del POUM
Analitzades les situacions de Vallpineda, instant la tramitació d'un expedient de gestió urbanística (canvi de sistema) Analitzada situació Venus: iniciats tràmits de modificació
2.2.4.9. Estudiar les necessitats públiques de cara a incorporar nou patrimoni
Redactant pla director equipaments
2.2.4.10. Elaborar el Pla Director dels Jardins noucentistes de Terramar
S'ha redactat l'estudi de l'arbrat. Fet inventari-catàleg que ara estem estudiant com convertir-ho en pla de gestió dels Jardins
2.3.1. Fer un pla d’estratègia energètica enfocat cap a les energies renovables i l’eficiència energètica (4)
2.3.2. Fer la transició dels equipaments públics municipals cap a l’autoconsum i l’eficiència energètica (9)
2.3.3. Sensibilitzar i acompanyar en la transició cap a un nou model d’edificis amb criteris passivhaus (autosuficiència energètica de l’habitatge) (5)
2.4.1. Revertir el dèficit històric d’inversió en infraestructures i serveis a les Botigues de Sitges i al poble de Garraf (5)
2.4.1.1. Construir la nova estació depuradora d’aigües residuals del poble de Garraf
A novembre del 2020 es signa l'acta de replanteig de l'obra. Durant aquest mes comencen les obres de la depuradora. En data de maig 2021 ja s'ha contrstruit tota la cimentació i els murs de la nova depuradora. Data prevista de funcionament 30/09/2021
2.4.2. Vetllar per la preservació de la singularitat del poble de Garraf i la qualitat ambiental del seu entorn (4)
2.5.1 Avançar cap a un nou model de mobilitat (7)
2.5.2 Optimitzar el servei de transport urbà (3)
2.5.3 Avaluar la idoneïtat del nou servei de neteja a les necessitats del poble (5)
2.5.3.1. Valorar en continu el nou contracte neteja
Per tal de fer el seguiment del contracte de recollida de residus, neteja viària i gestió de la deixalleria es realitzen reunions setmanals en les que es valoren la qualitat dels servei prestat i es posa de manifest canvis de les necessitats del servei neteja i residus
2.5.3.2. Estudiar formes més eficients de gestió del servei de recollida de residus i neteja viària
Per tal d'agilitzar el servei a demanda s'estan incorporant TICs que faciliten la organització i gestió de les tasques diàries de recollida de residus i neteja viària.
2.5.3.3. Avançar cap a l’objectiu del residu zero: reduint la generació de residus i incrementant-ne la reutilització i la recollida selectiva (i la seva qualitat)
El compromís de l'Ajuntament d'avançar cap a l'objectiu de residu zero va més enllà d'oferir un sistema de recollida selectiva introduïnt sistemes de recollida on el ciutadà interactua i s'implica directament en la reducció i reutilització de residus.
2.5.3.4. Fomentar el civisme i incrementar la implicació ciutadana en relació a la neteja viària
Mitjançant una aplicatiu mòbil els ciutadans son partíceps de la gestió del servei de neteja implicant-se de forma activa amb la notificació d'incidències de forma directa amb l'Ajuntament
2.5.3.5. Estudiar un nou format de deixalleria enfocat al reciclatge, la reducció i la reutilització de residus
Des de la implementació del servei de deixalleria, hi ha hagut un augment constant de l'aportació de residus, fet que ha generat una necessitat de l'ampliació de l'equipament de deixalleria, així com de la quantitat i tipus de residus acceptats