EIX 2: MODEL URBÀ I ENTORN NATURAL
2.1.1. Adoptar un model de gestió de les platges respectuós amb l’ecosistema litoral (9)
2.1.1.1. Revisió i arranjament de les rieres que desemboquen a les platges de Sitges
Redacció dels Projectes d’arranjament de diverses rieres que desemboquen a les platges de Sitges i execució de les obres. S’han realitzat actuacions d’arranjament a les desembocadures de les rieres del torrent d’Aiguadolç, de Rafael Llopart i la riera de Bassa Rodona. També s’han realitzat els projectes d’endegament i millora de l’entorn de la riera d’Aiguadoç i dels col.lectors de la platja de Sant Sebastià, demanant autorització a l’autoritat competent que informa desfavorablement, pel que finalitza l’acció per aquest PAM i ens emplaça a un nou plantejament en propostes futures.
2.1.1.2. Potenciar la sostenibilitat a les platges amb la neteja de l’aigua i el fons marí
S’ha implantat un servei de neteja del litoral mitjançant una embarcació ecològica que recull els sòlids flotants de la franja costanera del litoral sitgetà, realitzant el servei del 15 de juny al 15 de setembre amb una freqüència de 6 dies a la setmana, mitjançant un contracte de dos anys més una pròrroga de 2 anys més que es va iniciar el 2021.
2.1.1.3. Incrementar la qualitat de les platges i els seus serveis i aconseguir la seva certificació
En dos anys s’ha passat de 1 a 9 banderes blaves. Per la temporada 2021 les platges que han obtingut la bandera blava són: Aiguadolç, Balmins, Garraf, Estanyol, La Barra, Ribera, Les Botigues, Sant Sebastià i Terramar. Disset de les platges de Sitges disposen també del certificat EMAS i de la ISO 14001. També es participa a la comissió tècnica de Biosphere. S’han augmentat els serveis de les platges amb la col·locació de punts nets, la distribució de cendrers biodegradables, la instal·lació de zones d’ombra per a PMR, la millora del servei de bany assistit, etc.
2.1.1.4. Desmantellar les instal·lacions de canonades de fibrociment d’aigües residuals existents a les platges
Execució del projecte de substitució de la canonada d’impulsió d’aigües residuals de fibrociment existent a les platges de La Fragata, Ribera, Bassa Rodona i Estanyol, l’obra inclou la retirada de la canonada de fibrociment, el que representarà una millora per a les platges i per el municipi, l’estat actual de l’obra és del 90% d’execució, finalitzarà abans de la temporada de platges 2023.
2.1.1.5. Revisar ela sobreeixidors d’aigües residuals existents i construir els que manquen a Platja Sant Sebastià, Estanyol, Fragata
Revisió dels sobreeixidors de les estacions de bombament de Sant Sebastià, La Fragata i de Capo-Vinyet (Estanyol), per millorar el seu funcionament i reduir l’impacte ambiental que provoquen. Es demana autorització a l’autoritat competent, amb resultat desestimatori, fet que finalitza l’acció per aquest PAM i ens emplaça a la millora de les propostes futures.
2.1.1.6. Actualitzar i programar la gestió d’aigües pluvials abocades al mar i mitigar la contaminació
L’Ajuntament, mitjançant l’empresa concessionària del Serveis integral d’aigua potable i clavegueram, impulsa un pla de neteja i Manteniment dels imbornals del municipi per millorar l’abocament de les aigües pluvilas al medi receptor, aquest pla de Manteniment inclou la neteja i retirada d’elements contaminants en els diferents col·lectors de pluvials que aboquen directament a mar, instal·lant reixes de protecció en aquells que son fàcilment accesibles per les persones, exemple a la platja de l’Estanyol. L’estat d’aquesta acció es dona per completada al 100%, el pla de neteja i Manteniment de la xarxa està en plena aplicació.
2.1.1.7. Estudiar la possibilitat d'aportació extraordinària de sorra a les platges en casos excepcionals i sota criteris tècnics mediambientals, sense utilitzar en cap cas la mobilització de sediments mitjançant el dragatge. En aquest sentit, es treballarà per sol·licitar a altres administracions i organismes públics o privats a aturar les tasques de dragatge que es realitzen periòdicament en el litoral sitgetà més enllà d'aportació de sediments a les platges sitgetanes
Durant les temporades de platja de 2020 i 2021 s’han realitzat tasques de manteniment i anivellament de sorra a les platges per tal de condicionar-les mitjançant maquinària que distribueix la sorra de la mateixa platja.
2.1.1.8. Fer un estudi de la dinàmica del litoral sitgetà per tal d’adaptar els usos de la platja a la dinàmica de la sorra i poder afrontar intervencions de protecció respectuoses amb el medi
S’ha realitzat un estudi del fons marí de les zones de bany del litoral de Sitges en el marc d’el.laboració del nou Pla de distribució dels usos i les ocupacions dels serveis de temporada a les platges de Sitges amb l’objectiu principal d’adaptació dels serveis a les característiques actuals de les platges, racionalitzant els usos i millorant la seva qualitat.
2.1.1.9. Elaborar un Pla de renaturalització de les platges i de defensa del litoral
Analitzar l’estat de les platges i les actuacions de renaturalització i estudiar el finançament de les actuacions. S’han estudiat alguns sistemes de protecció de la costa i estabilització de les platges a base de solucions que respectin al màxim els valors ambientals dels ecosistemes però no s’han pogut desenvolupar a causa de l’elevat cost i la dificultat en la tramitació de permisos.
2.1.2. Implantar un model de gestió integral del Parc del Garraf (6)
2.1.2.2. Aprovar el Catàleg de les Masies
Realitzats estudis preliminars i un primer esborrany
2.1.2.3. Aprovar el Pla Especial de Protecció del Patrimoni i Catàleg de Sitges (PEPPAC) per incorporar el patrimoni del Parc
Elaborat el document de la Modificació del PEPPAC (fitxes i normativa urbanística) Aprovada provisionalment la Modificació pel Ple municipal. Pendent d'aprovació el Text Refós.
2.1.3. Impulsar el potencial natural dels Colls Miralpeix i de les rieres de Ribes i de Vallbona (4)
2.1.3.1. Activar el Consell Municipal del Medi Ambient
S'ha constituït el Consell municipal de Medi Ambient a l'abril de 2020. Es van crear tres taules temàtiques de treball: taula 1: Sostenibilitat energètica, residus i mobilitat; taula 2: Parc del Garraf i taula 3: Litoral, Riera de Ribes i Riera de Vallbona. S'ha convocat el Consell dos cops l'any
2.1.3.2. Actualitzar, aprovar i desplegar el Pla Especial de la riera de Ribes
S'ha caducat el Pla especial de la Riera de Ribes, per obsolet i s'han iniciat els tràmits per a redactar un de nou.
2.1.3.3. Elaborar i desplegar un projecte de naturalització i restauració de la riera de Vallbona
S'han iniciat contactes amb l'ACA per a validar el projecte. S'ha exposat el projecte als veïns. S'ha executat la primera fase: neteja i tala selectiva.
2.1.3.4. Respecte del projecte de l'Autòdrom de Terramar, aprofundir en la defensa mediambiental i treballar per revertir les afectacions en mobilitat amb impacte al municipi de Sitges ja sigui en taules de treball i de cooperació entre municipis del Garraf o, si s'escau, per la via judicial
Iniciat anàlisi jurídic de l'expedient.
2.2.1. Iniciar l’elaboració del Programa d’Actuació Urbanística Municipal (3)
2.2.1.1. Analitzar els resultats de la consulta del Pla Director d’Equipaments del 2018
Analitzats aquets resultats per part de l'equip tècnic i jurídic de l'Àrea i per part de l'empresa externa contractada per fer el pla director.
2.2.1.2. Fer un estudi sobre l’evolució demogràfica i urbanística de Sitges i de les seves necessitats
S'ha fet una actualització del Pla local de l'habitage que analitza aquest estudi dempogràfic. Es dóna compe al maig de 2021
2.2.1.3. Redactar el Programa d’Actuació Urbanística Municipal adaptat a les necessitats detectades
2.2.2. Aplicar els objectius de Desenvolupament Urbanístic Sostenible de l’Agenda 2030 en matèria de reducció i minoració del creixement urbanístic (5)
2.2.2.1. Aprovar la modificació puntual del POUM del PAU-26 (Montgavina) per transformar sòl urbà en no urbanitzable
Iniciats tràmits MPOUM i aturades les obres d'urbanització. Acció supeditada al PD del Litoral de revisió d'àmbits.
2.2.2.3. Modificar la qualificació de zona d’equipaments de la pineda del Poble Sec a zona verda
Contactat amb equip redactor de l a MPOUM i celebrades les primeres reunions per a tancament dels criteris i objectius de la Modificació. S'estan realitzant els primers estudis preliminars. Redactat PE. Pendent de tramitació.
2.2.3. Preservar el paisatge urbà de Sitges (2)
2.2.3.1. Definir els estàndards d’estil arquitectònic del municipi
Redactat, revisiat i portat a AI el PEPPAC. Activació del COTEPAS
2.2.4. Gestionar el Patrimoni municipal per al seu manteniment i protecció, tot impulsant la seva preservació, recuperació, recerca i difusió (10)
2.2.4.1. Estudiar la situació física i jurídica del patrimoni municipal
S'ha actualitzat l'inventari de béns.
2.2.4.6. Fer una programació per al control i vigilància del patrimoni
Constituït el COTEPÀS i en ple funcionament: reunions mensuals i valoració i/o emissió d'informe de tota actuació o llicència relacionada amb patrimoni històric i cultural
2.2.4.7. Assegurar la protecció del patrimoni municipal mitjançant la seva declaració com a Béns Culturals d’Interès Local i/o Nacional
Les fitxes del PEPPAC ja incorporen aquesta protecció, de conformitat de la LLei de patrimoni de Catalunya. Document objecte d'aprovació inicial juny de 2021. Iniciada tramitació declaració de BCIL de l'edifici del Prado. Iniciada i incoada declaració de BCIN del conjunt Casetes del Garraf
2.2.4.8. Analitzar l’estat d’execució de les expropiacions forçoses derivades de l’execució del POUM
Analitzades les situacions de Vallpineda, instant la tramitació d'un expedient de gestió urbanística (canvi de sistema) i pendents d'aprovació definitiva del projecte de reparcel·lació. Analitzada situació Venus: iniciats tràmits de modificació
2.2.4.9. Estudiar les necessitats públiques de cara a incorporar nou patrimoni
Redactant pla director equipaments
2.2.4.10. Elaborar el Pla Director dels Jardins noucentistes de Terramar
S'ha redactat l'estudi de l'arbrat. Fet inventari-catàleg que ara estem estudiant com convertir-ho en pla de gestió dels Jardins
2.3.1. Fer un pla d’estratègia energètica enfocat cap a les energies renovables i l’eficiència energètica (5)
2.3.1.1. Crear l’Agència Local de l’Energia
L’octubre de 2022 és va obrir la oficina local de transició energètica amb atenció a la ciutadania els dilluns de 9h a 14h al carrer nou, n12. S’ofereixen serveis de: • Actuacions per a la millora de l’eficiència energètica de l’habitatge • Actuacions de sistemes de condicionament com calefacció i climatització • Plaques fotovoltaiques • Reducció del cost de la factura • Tramitació del bo social • Vehicle elèctric https://www.sitges.cat/actualitat/noticies/l2019ajuntament-posa-en-marxa-l2019oficina-local-de-transicio-energetica https://www.visitsitges.com/ca/loficina-local-de-transicio-energetica-es-trasllada-a-loac/ https://www.youtube.com/watch?v=tsGBHcBtsZE
2.3.1.2. Revisar i actualitzar el Pla Estratègic per l’Autonomia Energètica de Sitges (PAES)
L’any 2021 és va realitzar l’informe de seguiment i tancament del Pla d’acció per l’Energia Sostenible (PAES) i el Clima de l’any 2020 L’any 2022 es va començar a redactar el PAESC que vindria a ser l’actualització del PAES que s’acompanyarà d’una sessió de participació ciutadana el dia 16/03/2022
2.3.1.3. Potenciar la participació de la ciutadania cap a la transició energètica mitjançant l’ordenança municipal d’autoconsum energètic
El ple de la Corporació en sessió ordinària celebrada el 25 de maig del 2022 va aprovar la constitució de la comissió tècnica d’estudi per l’elaboració de l’ordenança d’autoconsum energètic. El 29/09/2022 és va realitzar la primera convocatòria de la comissió tècnica i en data 09/03/2023 esta programada la segona convocatòria de la comissió tècnica.
2.3.1.5. Augmentar la xarxa de carrils bicis enllaçant els barris amb els equipaments públics per tal de minimitzar l’ús dels vehicles mecànics i disminuir així el consum d’hidrocarburs
S´ha realitzat el carril bici del Passeig Marítim connectant Terramar, el Vinyet i el passeig de la Ribera.
2.3.2. Fer la transició dels equipaments públics municipals cap a l’autoconsum i l’eficiència energètica (9)
2.3.2.1. Implantar un pla de millora d’ús dels recursos energètics i d’eficiència energètica en els edificis i equipaments municipals per part dels treballadors municipals
Redacció del Manual de Bones Pràctiques Sostenibles en les dependències municipals
2.3.2.2. Fer la certificació energètica de tots els edificis de titularitat pública municipal
S’han certificat tots els equipaments municipals obligatoris i l’etiqueta de la certificació energètica està exposada en un lloc visible.
2.3.2.3. Transformar els edificis i equipaments públics per tal de conduir-los cap a l’estalvi energètic i adaptar-los per acollir instal·lacions de generació energètica amb energies renovables
S’ha redactat el pla de transició energètica dels equipaments municipals i s’han realitzat tres informes del potencial de millora (Mercat Municipal, Escola Miquel Utrillo i les Oficines de Territori). S’ha realitzat la optimització de potència de tots els subministraments i instal·lació de bateries de condensadors. S’està realitzant el canvi progressiu de fluorescents cap a il·luminació LED. S’està realitzant un estudi de la viabilitat de cobertes verdes en equipaments municipals. S’estan realitzant instal·lacions fotovoltaiques en 5 dependències municipals.
2.3.2.4. Redactar i executar projectes d’autoconsum amb energia fotovoltaica i amb solar tèrmica en teulades de propietat municipal
Durant l’any 2022 s’han realitzat els projectes executius per la instal·lació fotovoltaica de les cobertes dels següents equipaments municipals: • Oficines de territori • Policia Local • Serveis socials • Llar d’infants el cercolet • Casal d’avis Joan Maragall • Escola Esteve Barrachina • Pavelló 2 L’any 2023 s’està redactant el projecte executius per la instal·lació fotovoltaica del edifici Miramar. Actualment les instal·lacions fotovoltaiques de la policia local i serveis socials estan finalitzades. Les tres instal·lacions d’autoconsum col·lectiu (oficines de territori, llar d’infants el cercolet i casal d’avis Joan Maragall) estan en fase d’execució.
2.3.2.5. Estudiar la manera de recuperar les aigües pluvials d’equipaments públics per aprofitar les aigües per al reg. (p. ex.: Camps esportius, parcs públics, etc)
S’analitzen diferents equipaments municipals per estudiar la viabilitat de recuperar les aigües pluvials, oficines de Pruelles, escoles municipals, casals d’avis, local de la policía local…, l’anàlisi conclou que els costos el fan inviable però, juntament amb la Diputació mde Barcelona s’inicia un estudi de covertes verdes per aprofitar les aigües de pluja i construir edificis més sostenibles climàticament. ( Fotografia Fundació CONAMA 2018)
2.3.2.6. Incrementar la revisió i renovació de les xarxes d’abastament d’aigües per tal de minimitzar les pèrdues
L’Ajuntament de Sitges ha encarregat el Pla Director d’abastament d’aigua potable, Pla realitzat el 2021. Entre les conclusions del Pla Director, s’inclou la necessitat de la millora de la xarxa per un valor de més de 4 milions d’euros, aquesta millora es realitza pas a pas, en funció de les urgències en fuites, actualmente la xarxa d’aigua potable de Sitges té un rediment aproximadament del 83 %, rendiment molt elevat dintre de la mitjana de Catalunya, tot i això l’Ajuntament continua amb l’esforç de la millora de la xarxa.
2.3.2.7. Seguir desplegant el pla de substitució d’enllumenat públic per enllumenats més eficients en els carrers i equipaments públics
S’han subtituit més de 1500 lluminàries d’enllumenat públic amb làmpades de descàrrega per unes noves lluminàries de tecnologia LED molt més eficients. S’han transformat més de 1400 lluminàries amb làmpades de Vapor de Mercuri per làmpades de Halogenurs Metàl·lics amb cremador ceràmic, menys contaminats i més eficients. Aquestes millores energètiques en l’enllumenat públic han generat una reducció en la potència total de més de 275Kw.
2.3.2.8. Substituir els comptadors d’aforaments d’aigua per tal de que tots els subministres siguin per comptador
El contracte de concessió del servei integral d’aigua potable i de clavegueram de Sitges, que presta l’empresa AGBAR, inclou l’objectiu de substituir els comptadors per comptadors de telelectura, aquesta tasca es ve realitzant des de fa anys, l’objectiu fixat per l’Ajuntament és a finals de 2023 poder completat l’objectiu, ara ja s’està cap el 85% de comptadors amb el sistema de telelectura. Dintre d’aquesta linia també cal resaltar l’esforç de l’Ajuntament en subvencionar el 50% del cost de substituir els aforaments per subministraments amb comptador, acció que es tradueix en una millora del rendiment de la xarxa d’aigua potable del muinicipi.
2.3.2.9. Estudiar la reutilització de les aigües reciclades per l’aprofitament urbà
El compromís de l’Ajuntament amb la Sostenibilitat és més que notable, en aquest sentit, s’ha encarregat la redacció del projecte executiu per a la construcció d’una estació per a la reutilització de les aigües reciclades proviments de la depuradora Sitges-Sant Pere de Ribes, amb aquesta estació es preten la seva utilització per als recs municipals i la neteja viària, això suposarà la reducció del consum municipal d’aigua potable, reducció del cost municipal de l’aigua i millora ambiental.
2.3.3. Sensibilitzar i acompanyar en la transició cap a un nou model d’edificis amb criteris passivhaus (autosuficiència energètica de l’habitatge) (5)
2.4.1. Revertir el dèficit històric d’inversió en infraestructures i serveis a les Botigues de Sitges i al poble de Garraf (5)
2.4.1.1. Construir la nova estació depuradora d’aigües residuals del poble de Garraf
A novembre del 2020 es signa l'acta de replanteig de l'obra. Durant aquest mes comencen les obres de la depuradora. En data de maig 2021 ja s'ha contrstruit tota la cimentació i els murs de la nova depuradora. Data prevista de funcionament 30/09/2021
2.4.1.2. Executar el soterrament de les línies elèctriques i telefòniques i pavimentació de la urbanització Garraf II (Les Botigues de Sitges)
Al nucli de Les Botigues de Sitges, s’ha realitzat l’obra de soterrament de les línies elèctriques de baixa tensió, telefónica, enllumenat públic i pavimentació dels carrer Cova Fumada i Eramprunyà, actualmente l’obra està a l’espera que les companyies de Serveis facin el canvi de les seves instal·lacions, treballs els quals no depenen de l’Ajuntament. La millora dels carrers de la Cova Fumada i de l’Eramprunyà és una realitat, amb la retirada per part de les comapnyies de Serveis de les instal·lacions velles, aquests dos carrers lluiran la seva millor imatge.
2.4.2. Vetllar per la preservació de la singularitat del poble de Garraf i la qualitat ambiental del seu entorn (4)
2.5.1 Avançar cap a un nou model de mobilitat (7)
2.5.1.7. Adequar els passos de vianants al nou format estandarditzat
S´han adaptat diversos passos de vianants ala zona del passeig Marítim, Terramar, Av. Camí Capellans i Av. del Vinyet.
2.5.2 Optimitzar el servei de transport urbà (3)
2.5.3 Avaluar la idoneïtat del nou servei de neteja a les necessitats del poble (5)
2.5.3.1. Valorar en continu el nou contracte neteja
Es vetlla per poder portar un seguiment diari del servei que permeti abordar les incidències i detectar mancances en les actuacions de neteja. Dispositius GPS instal·lats als vehicles permeten controlar les rutes realitzades amb anterioritat i localitzar la flota en directe.
2.5.3.2. Estudiar formes més eficients de gestió del servei de recollida de residus i neteja viària
S’intenten incorporar les últimes novetats en tecnologia per optimitzar i facilitar la organització del servei, a més de facilitar l’accés al servei a la ciutadania.
2.5.3.3. Avançar cap a l’objectiu del residu zero: reduint la generació de residus i incrementant-ne la reutilització i la recollida selectiva (i la seva qualitat)
Des del servei de residus, neteja viària i deixalleria impulsem actuacions de prevenció de residus, apropem la correcta gestió dels residus a la ciutadania i apliquem bonificacions als ciutadans responsables per tal d’avançar cap a un municipi cada vegada més sostenible.
2.5.3.4. Fomentar el civisme i incrementar la implicació ciutadana en relació a la neteja viària
Facilitem la comunicació amb l’Ajuntament mitjançant un canal directe on comunicar incidències i observacions del dia a dia relacionades amb la neteja i la recollida de residus. Es fan campanyes per fomentar actituds cíviques i ambientalment responsables per, entre tots, millorar l’estat general de municipi.
2.5.3.5. Estudiar un nou format de deixalleria enfocat al reciclatge, la reducció i la reutilització de residus
S’està treballant per millorar les instal·lacions municipals de gestió de residus i transformar el concepte de deixalleria en un centre de referència d’educació ambiental, reutilització i gestió de residus.
2.5.4 Reordenar l’espai urbà en relació als subministraments, voreres i calçada (1)
2.5.4.1. Redactar el pla director de soterrament de subministres, reforma de voreres i substitució d’asfaltat
El Pla Director de soterramant de subministraments, reforma de voreres i substitució d’asfaltat, es realitza per fases, l’Ajuntament disposa del pla director del sector Terramar, i s’ha executat la primera fase entre els carrer de Juan de la Cierva i l’avinguda Navarra i el carrer de Ramon Cases, la resta està pendent de pressupost, en aquesta línia s’ha adjudicat la licitació de voreres i paviments, contracte de quatre anys amb una inversión de 110.000 €/any, i la pavimentació amb sauló sòlid de la zona de Balmins.
2.5.5 Gestionar i potenciar les zones verdes i els parcs urbans (4)
2.5.5.1. Reobrir els parcs urbans actualment tancats
Els parcs i espais públics municipals son espais perquè els ciutadants els puguin gaudir, en aquest sentit, l’Ajuntament ha obert al públic el parc dels jardins de Can Ferratges, espai cèntric que juntament amb l’Hort de Can Falç amplia la zona ajardinada interior del municipi.
2.5.5.2. Redactar el Pla Director d’Arbrat
Actualment es disposa del Pla Director de l’Arbrat viari del municipi de Sitges, editat per l’empresa Arborist l’any 2006, del qual es vol una actualització, per això s’ha demanat finançament a la Diputació de Barcelona per a la seva redacció, finançament del que s’està a l’espera de resposta.
2.5.5.3. Adaptar els parcs per gossos a les noves necessitats
Al municipi de Sitges disposa de dos parcs habilitats per a gossos, un al parc de Can Robert i l’altre a la Plaça del Pi a la zona de Les Botigues de Sitges, s’ha construït un nou espai per a gossos al parc del Rocar, ampliant l’oferta per el municipi.
2.5.5.4. Reordenar els parcs urbans que no tenen tancament
La reordenació dels parcs Urbans que no tenen tancament és una realitat, al parc de Can Robert s’ha instal·lat un nou parc infantil i una nova pista de joc. Els parcs que necessiten tancament ja el tenen, com l’Hort de Can Falç, el jardins de Can Ferratges i el parc dels jardins de Terramar, la resta de parcs com el de Can Robert o el parc del Rocar son espais amb molta circulació de persones que conecten diferents espais del municipi, el seu tancament impossibilitaria la mobilitat de les persones.
2.5.6 Seguir amb el model d’infraestructures d’oci a la via pública (2)
2.5.6.1. Completar la remodelació dels parcs infantils
Els parcs de jocs infantils son un espai on la mainada pot jugar amb seguretat, amb el contracte de Manteniment dels jocs infantils es realitza un manteniment preventiu i correctiu constant, les obres de la nova escola Agnès de Sitges, varen provocar la retirada del parc infantil de Quint Mar, l’Ajuntament però està adjudicant l’execució del nou parc infantil de Quint Mar, que s’executarà dintre d’aquesta legislatura.