EIX 3: NOVA GOVERNANÇA, PARTICIPACIÓ I CONVIVÈNCIAhttps://pam.sitges.cat/pla-dactuacio-municipal/eix-3-nova-governanca-participacio-i-convivenciahttps://pam.sitges.cat/@@site-logo/logo.svg
EIX 3: NOVA GOVERNANÇA, PARTICIPACIÓ I CONVIVÈNCIA
3.1.1. Crear nous canals i eines de participació per a la ciutadania (8)
El nou document, aprovat inicialment al ple del mes de novembre, actualitza els continguts i la normativa respecte el Reglament del 2006 i inclou noves formes de participació ciutadana. A dia d’avui ja es troba aprovat definitivament.
Els Consell Municipals són òrgans consultius i assessors constituïts legalment. Els consells de participació proposen, analitzen, debaten i fan el seguiment de les principals actuacions municipals, objecte del seu àmbit temàtic i/o d’interès. La composició i el funcionament es regulen amb el seu propi reglament intern que reconeix les especificitats de cada consell. Es van revisar els reglaments dels consells sectorials i territorials i es van establir els elements comuns pel que fa la composició i funcionament en el nou reglament de participació ciutadana. Al llarg del 2021 es va crear un nou espai a la plataforma de participació ciutadana Participa 311 on es poden trobar els reglaments de tots els consells, tan territorials com sectorials i la majoria de les actes de les darreres sessions.
Al llarg de l’any 2022 es van iniciar les tasques d’actualització del registre municipal d’entitats, per tal de poder oferir un directori real i actualitzat. Aquesta és una feina de llarg recorregut, i les dades que hi ha actualment es poden trobar al Registre d’Entitats Municipal.
La regidoria de Participació Ciutadana el Març de 2022, va estrenar un nou Portal d’Entitats i Voluntariat adreçat a les entitats i a la ciutadania i per crear aquesta eina, és va comptar amb la participació de les entitats. L’objectiu d’aquest nou recurs és el d’oferir un punt de trobada entre entitats, ciutadania i administració. A través d’aquesta pàgina web es posa a disposició d’entitats i persones voluntaris, diferents serveis com assessorament, formació i recursos per seguir creant xarxa amb el teixit associatiu. Aquesta és una eina viva i en constant creixement i transformació.
L’Ajuntament ha volgut potenciar la participació ciutadana amb un cicle d’audiències públiques i taules rodones al llarg del darrer mandat on la ciutadania ha pogut opinar i participar. S’ha apostat per generar un espai on tothom qui ha volgut, ha pogut preguntar els seus dubtes i aportar propostes. Es pot veure el recull de les que s’han dut a terme en el següent enllaç
D’entrada es va pensar en un espai físic que finalment s’ha traduït en el Portal d’Entitats i Voluntariat. Aquest servei online que s’ofereix des del Departament de Participació dona suport a les entitats i al voluntariat i busca seguir creant la xarxa associativa del municipi de manera conjunta. En aquest sentit, també s’ha posat en marxa la campanya Voluntaritzat amb l’objectiu de posar en contacte les entitats que requereixen persones voluntàries amb les persones interessades en fer voluntariat.
Durant l’any 2021 es va posar en marxa el nou servei de mediació amb l’objectiu d’avançar cap a la millor de la convivència i d’una societat més cohesionada. Aquest és un servei gratuït en el qual es poden gestionar les desavinences derivades de la convivència, amb l’ajuda de la persona mediadora, a través del diàleg, el respecte i la responsabilitat entre les parts. És una mesura alternativa a la justícia i pot gestionar conflictes en àmbits veïnals, comunitaris, escolars, associatius, familiars, d’incompliments d’ordenances, activitats econòmiques i d’ús d’espais públics i sobre temes relacionats amb el civisme, les humitats, els sorolls, els animals domèstics i l’aire condicionat, entre d’altres. En els temps que porta en marxa s’han rebut més de 120 sol·licituds i s’han atès més de 220 persones.
Durant l’anàlisi tècnic es va concloure que els espais municipals que fan funcions cíviques estan gestionats per les entitats del municipi. És per aquest motiu que el que s’ha realitzat és un protocol per la cessió d’aquests espais en precari, establint dins de la documentació acreditativa necessària la memòria d’activitats i un model per a les noves cessions.
50%
3.1.2. Dissenyar, implantar i avaluar un nou model de relació amb la ciutadania basat en la proximitat (6)
S’ha intensificat la feina, per poder tenir una informació clara i actualitzada. Dins del portal de transparència hi ha la informació detallada dels Regidors/es del Ple Municipal de Sitges (curriculums, retribucions, xarxes socials, etc..)
El procés consistirà en l'elaboració d'un 'Briefing' que reculli les necessitats de l’Ajuntament; la valoració econòmica; el desenvolupament del manual; l'aprovació al Ple Municipal; i la implementació dins l'organització municipal.
S'ha completat la creació de la comissió d'estudi per a l'elaboració del reglament del consell municipal dels mitjans de comunicació de Sitges i del reglament de funcionament i organització de Ràdio Maricel i dels mitjans de comunicació municipals de l'Ajuntament de Sitges. S'ha completat l'aprovació inicial dels reglaments dels consells.
S'ha completat l'elaboració de 'Briefing' i la sol·licitud de pressupostos per fer la valoració econòmica. Falta completar l'encàrrec de l'elaboració del manual; l'aprovació del manual al Ple Municipal; i l'aplicació del Manual en l'organització municipal.
S'ha completat la creació de l'espai d’opinió al web municipal. Actualment es treballa en el foment de la participació de l’espai i la publicació d'articles dels grups municipals.
100%
3.3.1. Implementar en el Pla de Formació municipal adreçat als empleats i empleades municipals, formació permanent i específica de gènere (1)
3.4.2. Millorar la competència professional dels empleats públics, mitjançant la formació, la carrera administrativa, la disminució de l’índex de temporalitat i l’avaluació contínua (5)
El DUPROCIM (Document Unificat de Protecció Civil Municipal) recull tots els documents o plans relatius a emergències i protecció civil. En l'actualitat, l'Ajuntament ja disposa d'un document aprovat pel municipi presentat al Departament d'Interior de la Generalitat de Catalunya el 17 de maig de 2022 als efectes de la seva homologació. Incloem la elaboració del Pla Local de Seguretat, com un instrument que, a partir d’una diagnosi, ens ha permès ordenar en el temps actuacions en l’àmbit material que n’és objecte i identificar els actors i els paràmetres per avaluar-ne l’eficàcia i millorar la seguretat del municipi.
En l'actualitat aquesta actuació està essent objecte de valoració pel que fa a la seva viabilitat tècnica, jurídica i econòmica.
50%
3.5.2. Millorar els dispositius per garantir la protecció de col·lectius vulnerables treballant de manera coordinada amb els altres departaments de l’Ajuntament: violència de gènere, venda d’alcohol a menors, delictes de xenofòbia, etc (4)
3.5.3. Vetllar pel compliment de les ordenances de civisme per tal de preservar els drets de la ciutadania a gaudir dels espais públics i del descans a la pròpia llar (2)
L'actual Ordenança de Civisme, que va ser aprovada l'any 2006, requereix d'una actualització per tal de fer front a les noves realitats socials i ciutadanes, entre d'altres, les que fan referència a la regulació dels sorolls generats per l'ús de la pirotècnia.