EIX 1: GARANTIA DE DRETS I QUALITAT DE VIDA
1.1.1. Adequar els equipaments educatius a les necessitats del municipi (4)
1.1.1.1. Desenvolupar un Pla de millora per a les escoles públiques de Sitges
Desenvolupar conjuntament amb via pública un pla de millora de manteniment de les escoles.
1.1.1.2. Col·laborar amb la Generalitat de Catalunya en la rehabilitació i reforma de l’Escola Esteve Barrachina
Signar un conveni per la rehabilitació de l'escola Esteve Barrachina
1.1.1.3. Trobar una ubicació definitiva per a l’Escola Municipal de Música Montserrat Almirall
Amb els terrenys municipals disponibles estudiar el lloc més adequat per construir l'equipament de la nova Escola Municipal de Música, Montserrat Almirall de Sitges.
1.1.1.4. Fer el projecte per ampliar l’edifici de l’Escola d’Adults per a usos formatiu
Realitzar un projecte per ubicar serveis educatius i altres aules a la tercera planta del Centre de Formació d'Adults
1.1.2. Estudiar la municipalització dels serveis educatius no formals (2)
1.1.2.1. Realitzar un estudi sobre les Llars d'Infants Municipals i formular una proposta de gestió
Realitzar un estudi econòmic i laboral relatiu a la municipalització de les llars d'infants i formular la proposta de gestió més adequada´.
1.1.2.2. Realitzar un estudi sobre l'Escola Municipal de Música Montserrat Almirall i formular una proposta de gestió
Realitzar un estudi de viabilitat econòmic i laboral relatiu a la municipalització de l'Escola Municipal de Música Montserrat Almirall i formular el model de gestió més adient segons l'estudi
1.1.3. Promoure la formació no formal i donar suport als centres educatius (8)
1.1.4. Garantir l'equitat i l'accés als programes esportius a tot el municipi (2)
1.1.4.1. Ampliar l'oferta esportiva municipal per a persones amb diversitat funcional
S'han organitzat diferents trobades de vela adaptada. S'han concedit diferents subvencions nominatives a entitats locals, sense afany de lucre, pel foment de l'esport i l'activitat física per a persones amb diversitat funcional. S'han modificat les bases específiques reguladores de concessió de subvencions en concurrència competitiva incorporant una nova línea que valora projectes d'esport adaptat. S'han llogat carrils de natació, de la piscina municipal, per cedir-los gratuïtament a diferents entitats que realitzen activitats aqüàtiques amb persones amb diversitat funcional.
1.1.4.2. Realitzar accions de dinamització esportiva dels parcs i circuits urbans
Periodicament es realitzen caminades, per circuits urbans, adreçades al col·lectiu de la gent gran. S'han organitzat diferents curses infantils.
1.1.5. Seguiment del Pla d'Infraestructures Esportives (3)
1.1.5.1. Ampliar la xarxa bàsica d'equipaments esportius
S'ha construït el Camp Polivalent de Pins Vens, inaugurat al desembre de 2020. S'ha construït la Cruyff Court al Parc de Can Robert, inaugurada al maig de 2022.
1.1.5.2. Realitzar actuacions de millora a cadascuna de les principals instal·lacions esportives municipals
Instal·lació de projectors Leds als equipaments esportius. Substitució de la coberta del pavelló 2 de pins vens. Instal·lació de cortines motoritzades del pavelló 2 de pins vens. Substitució del paviment del pavelló 2 de pins vens amb instal·lació de parquet. Instal·lació de deterctors de presència i altres mesures d'estalvi energètic als equipaments esportius. Instal·lació de grups electrògens als camps esportius. Nou videomarcador al pavelló 1 de pins vens. Nou videomarcador al camp polivalent Nou Santa Bàrbara. Instal·lació de càmeres de seguretat als exteriors dels pavellons i camp polivalent. Nou accés al camp polivalent des del carrer Pintor M.Carbonellopis. Noves calderes i acumuladors d'aigua calenta. Millores als vestidors dels equipaments. Pintura de graderies i parets laterals del Camp de Futbol d'Aiguadolç. Substitució de la gespa artificial del camp de futbol Nou Pins Vens...
1.1.5.3. Intervenir en el medi urbà i natural per facilitar la pràctica esportiva.
S'han construït diferents carrils bici i s'han instal·lat taules de tennis taula i cistelles de bàsquet.
1.1.6. Promoció del segell qualitat esportiva i suport als clubs esportius (2)
1.1.6.1. Implementar el segell de qualitat esportiva a les entitats que compten amb escola esportiva
S'ha redactat el projecte mitjançant un procès participatiu a partir de dinàmiques de treball amb les entitats esportives. Es disposa de les condicions reguladores, del manual operatiu, del decàleg, dels diferents models, de l'enquesta d'avaluació i s'han establert les fases d'assoliment del segell de qualitat esportiva. S'ha realitzat també, una prova pilot amb dues entitats esportives sense afany de lucre. Vista la pandemia impedir la seva implantació material, s'haurà de tornar a impulsar en el proper mandat.
1.1.6.2. Realitzar accions de formació adreçades a les entitats esportives
S'han realitzat diferents accions de formació, com per exemple les que es porten a terme en el marc del Consell Municipal de l'Esport formant part del seu ordre del dia.
1.1.7. Millorar i potenciar i l'accessibilitat a la cultura (8)
1.1.8. Establir una programació artística estable i coordinada (5)
1.1.9. Disposar d’uns equipaments culturals i uns museus actualitzats (10)
1.1.10. Difusió de la història local, la memòria democràtica i la visió de gènere (6)
1.1.10.1. Crear un programa d'identitat i memòria dels barris i de tot el municipi amb noves publicacions i exposicions pedagògiques
Esposició itinerant "d'Imigrants a sitgetans" s'inaugura el dia 3 de març de 2023.
1.1.10.2. Protecció d'espais arqueològics com la Cova del Gegant o la restauració de restes històriques com el Castellot de Garraf
Es va col·locar una nova reixa per protegir l'accés a la cova del Gegant. Import 4.428,60€ El Castellot és competència d'Urbanisme.
1.1.10.3. Estudiar una revisió del nomenclàtor del municipi en clau de memòria democràtica i apostar per una discriminació positiva cap a la dona a l'hora de posar noms a nous carrers de Sitges
La proposta de nous carrers amb noms de dones ja es va aprovar per Ple durant el 2022.
1.1.10.4. Habilitar nous punts informatius sobre la memòria democràtica a Sitges que complementin els actuals
S'està treballant per la col·locació de llambordes (memòria històrica) i també de la memòria en clau de gènere (canvi nomenclàtor)
1.1.10.6. Realització d'un projecte que serveixi per estudiar en clau feminista la història de l'art dels Museus de Sitges
https://museusdesitges.cat/ca/una-mirada-feminista-al-cau-ferrat
1.1.11. Suport al talent local, a la difusió artística i a la protecció del patrimoni arquitectònic (7)
1.1.11.1. Redacció i aprovació d'una nova normativa o reglament que reguli les condicions i l'accés a exposar al Centre Cultural Miramar de forma transparent i objectiva
https://seu.sitges.cat/taulerAnuncisPublic/showPublicacion/258?cat.id=16
1.1.12. Donar suport al teixit associatiu i cultural del municipi (4)
1.1.13. Preservar les tradicions i festes de Sitges (8)
1.1.14. Fomentar l'autogestió i l'empoderament de la infància i la joventut (11)
1.1.14.1. Impulsar, consolidar i acompanyar la participació dels infants i joves a la programació d'activitats i projectes a Sitges
Poder realitzar la programació de l'Espai Jove amb la participació i propostes dels seus usuaris.
1.1.14.2. Implementar accions per potenciar la formació en el lleure i el voluntariat
Realitzar formacions de lleure tant a nivell de monitors com de directors de lleure.
1.1.14.3. Creació d'un espai de treball interdepartamental que defineixi les accions a desenvolupar en matèria de joventut (sexualitat, addició, absentisme i oci)
Creació d'un espai de coordinació dels diferents accions en àmbits d'interès juvenil
1.1.14.4. Implementar una campanya per a promoure l'ús i la dinamització de l'Espai Jove
realitzar difusió de la campanya i promoure activitats proposades pels propis joves per dinamitzar l'Espai Jove
1.1.14.5. Seguir impulsant els Consells municipals dels Infants i dels Joves, així com crear el Consell d'Adolescents
Creació del Consell d'Adolescents per la seva consolidació i continuar impulsant el Consell d'Infants
1.1.14.6. Consolidar i crear noves activitats de l'Espai Jove amb la recerca i consolidació d'activitats d'oci nocturn alternatiu, així com l'ampliació d'activitats adreçades a joves de major edat
Seguir treballant amb la consolidació de les activitats que ja funcionen, iniciar activitat per a joves de major edat i ampliar l'oferta d'oci nocturn alternatiu
1.1.14.7. Treballar per l'autogestió de l'Espai Jove per part del Consell de Joves de Sitges
Impulsar el Consell de Joves per tal de poder arribar a l'autogestió de l'Espai Jove
1.1.14.9. Tornar a impulsar els PIDCES (Punts d'Informació i Dinamització en els Centres d'Educació Secundària)
Tornar aimpulsar el punts d'informació i dinamització disn dels centres de secundària
1.1.14.10. Estudiar la mobilitat formativa dels joves sitgetans i sitgetanes per donar resposta a les seves necessitats, així com estudiar la possibilitat de construir una residència per a joves que permeti l'emancipació juvenil
Realitzar una enquesta de mobilitat i pensar la posaibilitat de construir una residència.
1.1.14.11. Crear un sistema de beques que permetin l'estudi i la recerca en qualsevol àmbit per part de joves sitgetanes i sitgetans
Crear unes beques de suport a les activitats d'estudi i recerca.
1.1.15. Impulsar iniciatives d'envelliment actiu adreçades a la gent gran del municipi (3)
1.1.15.1. Ampliar l'oferta municipal d'activitats adreçades a la gent gran en tot el territori municipal
Tots dos casals municipals, Pau casals i Joan Maragall, han ampliat les activitats que realitzen (Memoria, Ioga, Ball en linia, Sardanes, Sevillanes, Gimnastica..)
1.1.15.2. Consolidar el Grup de Treball de Gent Gran del Consell de les Persones i implicar-lo en el desenvolupament de les principals activitats i accions destinades al propi col·lectiu
Ampliacio de les activitats dels casals de la gent gran Retorn de les excursions Grup de treballa amb el CAP
1.1.15.3. Fomentar la col·laboració amb entitats i actors de l'àmbit de la Gent Gran per fomentar l'envelliment actiu al municipi
Col·laboració amb entitats municipals per l'organitzacio d'activitats als casal de la gent gran
1.2.1. Dotar-nos d'eines adequades per a millorar l'acompanyament i la intervenció social a infants, adolescents, joves, adults/es i persones¡ grans en situació de vulnerabilitat del municipi (11)
1.2.1.1. Treballar, de forma interdepartamental, en un Pla d'Acció contra l'Absentisme vinculada a l'espai de treball interdepartamental de Joventut
Adjunt protocol de la generalitat de catalunya: PROTOCOL D’ÀMBIT COMUNITARI DE PREVENCIÓ, DETECCIÓ I INTERVENCIÓ DAVANT SITUACIONS D’ABSENTISME
1.2.1.2. Atenció infancia i adolescència en situació de vulnerabilitat social
Creacio SOAF a sitges https://families.eduvic.coop/soaf-sitges/
1.2.1.3. Dotar-nos d'un parc públic d'habitatges d'inclusió i emergència social
Actualment dispossem de 10 habitatges d'inclusió social al municipi pendent de convocar el termini de sol·licitud
1.2.1.5. Ampliar el servei d'atenció a població adulta vulnerable a través d'educadors de carrer que facin seguiment a persones sense llar i s'ocupin de la gestió del parc d'habitatge d'inclusió social
Ampliacio del contracte per atendre les persones sensellar que es dediquen a la venda ilegal al carrer
1.2.1.6. Ampliar el servei de Menjador Social a través del foment de l'autonomia dels usuaris i l'assistència a domicili
Licitacio menjador social amb l'opció d'àpats a domicili
1.2.1.7. Ampliar la informació existent sobre drets energètics i processos per a evitar talls de subministraments a famílies en risc d'exclusió residencial
Publicacio web municipal i bustiada a Eco de sitges https://www.sitges.cat/serveis/habitatge/estalvi-energetic
1.2.1.8. Ampliar el Servei d'Atenció Domiciliària
Nova licitacio del servei d'atenció domiciliària amb ampliacio d¡hores d'atenció i pressupost disponible
1.2.1.9. Impulsar mesures per a fomentar la convivència intergeneracional i l'acompanyament a persones grans soles
Participacio de SIS als casals municipals, als hort dels avis...
1.2.1.10. Fer difusió dels drets vinculats a la mort digna dels què gaudeix tota la ciutadania
Esrealitzen xerrades de forma periòdica als casals de la gent gran del municipi Es realitza atenció setmanal als casals de la gent gran Forma part del consell de les persones l'entitat
1.2.1.11. Dotar-nos d'estudis actualitzats que permetin tenir un diagnòstic real de la població en situació de vulnerabilitat i/o risc d'exclusió social del municipi
Participacio estudi pobresa infantil de la diputacio de barcelona
1.2.2. Promoure la coordinació interdepartalmental i la col·laboració entre serveis per a fomentar una acció social proactiva (2)
1.2.3. Fer partícips a entitats i col·lectius en el desenvolupament de polítiques públiques municipals de l’àmbit social (2)
1.2.3.2. Fomentar l'acció comunitària i la sensibilització en l'àmbit dels drets socials (persones grans, exclusió social, infància i adolescència en risc) i treballar per una major visibilitat de l'acció social a Sitges
Organitzacio jornades drets humans durant diversos anys
1.3.1. Dotar el municipi de Sitges d’habitatge públic accessible destinat a col·lectius amb dificultats per accedir-hi (2)
1.3.1.1. Dotar-nos d’habitatge públic en règim de lloguer en sòl municipal (La Plana-Santa Bàrbara-Vallpineda) destinat a llars adultes, persones grans, joves i famílies amb risc de pèrdua de l’habitatge
S'han desevolupat tres promocions d'HPO, amb un total de 175 habitatges. Ja s'han lliurat les claus de 105 habitatges i es preveu lliurar les claus dels 70 restants abans de la finalització del 2023.
1.3.1.2. Fomentar polítiques d’adquisició d’habitatge per a ús social: fer ús del dret de tanteig i retracte per part de l’Administració i iniciar procediments d’adquisició d’immobles
Recuperats 8 habitatges de les cases dels mestres i finalitzades les obres de rehabilitació. Acttualment s'està estudiant la desafectació de 4 habitatges dels mestres més i l'adquisició d'un altre habitatge.
1.3.2. Mobilitzar el parc vacant d’habitatge per facilitar el lloguer social (5)
1.3.2.1. Elaborar i mantenir actualitzat el Registre d’Habitatges Desocupats
S'ha fet creuament de dades per detectar els habitatges buits propietat de grans tenidors mitjançant el registre de la Generalitat. S'han creuat dades amb companyies de subministrament amb el mateix objecte. S'estan mantenint contactes informals amb grans tenidors per a arribar a acords. Un cop obtingudes totes les dades i analitzades s'han iniciat expedients de declaració d'habitatges anòmals.
1.3.2.2. Fomentar polítiques de promoció del lloguer social a través de la creació de la Borsa de Mediació de l’Ajuntament
S'han fet uns estudis preliminars per a formar una borsa pròpia; tanmateix hi ha diferències de criteri jurídic que no ha fet possible avançar en aquesta línia. S'està treballant amb el Consell comarcal, que té borsa pròpia i ara compta amb un punt d'atenció ubicat a l'OAC. Ens hem incorporat al programa "Reallotgem" de la Generalitat incorporant un habitatge.
1.3.2.3. Fer campanyes per donar a conèixer a les persones propietàries de pisos buits la possibilitat de llogar-los a través de la Borsa
S'ha fet un primer sondeig per tal de captar propietaris. La impossibilitat de crear una borsa, fa que aquesta acció no s'hagi pogut desenvolupar més. S'estan estudiant amb l'Agència de l'Habitatge noves fórmules jurídiques per captar habitatges amb aquesta finalitat.
1.3.2.4. Implementar bonificacions d’IBI a les persones que posin el seu immoble a lloguer a través de l’Oficina Local d’Habitatge
Incorporada aquesta mesura de foment a les Ordenances Fiscals.
1.3.2.5. Impulsar ajuts a la rehabilitació d’immobles a canvi de posar-los a lloguer social
Aprovades i vigents les bases. Ja està tancada la convocatòria 2021.
1.3.3. Consolidar i desenvolupar noves eines per al gaudi del dret a l’habitatge digne i accessible (4)
1.3.3.1. Consolidar els ajuts al lloguer (accés i lloguer just)
Es van desenvolupar i adaptar les bases dels ajuts al lloguer just a les circumstàncies sòcio-econòmiques canviants. A més a més de la convocatòria ordinària dels ajuts de 2020, i simultàniament a la mateixa, s'ha dissenyat i realitzat una convocatòria extraordinària d'ajuts consistent en uns ajuts directes (per acollir els casos més afectats per la pandèmia).
1.3.3.2. Impulsar ajuts a la rehabilitació que incentivin la realització d'Inspeccions Tècniques i d'Avaluació dels Edificis (ITE/IAE), la bona conservació del parc d'habitatge de Sitges així com l'eficiència energètica d'immobles i edificis
Aprovades les bases dels ajuts. Tancada la convocatòria d'ajuts 2021.
1.3.3.3. Iniciar l'estudi per a l'aplicació de l'augment del percentatge de les promocions privades a habitatge de protecció oficial
S'ha fet una valoració per incloure-ho com modificació del POUM. Sense perjudici de l'anterior, totes les actuacions de planejament tenen aquest criteri com prioritari i s'ha incorporat.
1.3.3.4. Avaluar el Pla Local d’Habitatge vigent i renovar-lo a partir del 2021
S'ha dut a terme una actualització parcial del Pla vigent, enfocada a la promoció d'HPO. Actualment s'esta redactant el Nou Pla.
1.3.4. Regular i controlar l’habitatge d’ús turístic legal i il·legal a través de l’acció coordinada i interdepartamental (3)
1.3.4.1. Elaborar i desplegar l’Ordenança Reguladora de l’Ús Urbanístic dels Habitatges Turístics de l’Ajuntament de Sitges en coordinació amb els departaments d’Habitatge, Urbanisme, Turisme, Promoció Econòmica i Governació
Aprovada definitivament al juliol de 2021.
1.3.4.2. Iniciar la detecció, control i sanció dels Habitatges d’Ús Turístic sense llicència
Creat grup de treball, amb contractació d'empresa de detecció d'habitatges il·legals i advocat extern per a la tramitació d'expedients. Iniciats més de 20 expedients.
1.3.4.3. Dur a terme el control i la sanció, si s’escau, dels Habitatges d’Ús Turístic que incompleixin l’Ordenança
Finalitzat termini adaptació dels HUTs a la nova Ordenança, s'està procedeint a la revisió documental de les peticions d'adaptació d'autorització.
1.3.5. Consolidar l’Oficina Local d’Habitatge de Sitges com a referència en el desenvolupament de polítiques públiques que reverteixin l’emergència habitacional (2)
1.3.5.1. Consolidar l’equip de treball de l’Oficina Local d’Habitatge de Sitges i ampliar-lo d’acord amb les necessitats del municipi
S'ha incorporat un tècnic a l'OLH. S'ha reforçat la vessant administrativa de l'esmentada oficina, si bé encara no s'ha pogut consolidar.
1.3.5.2. Implementar una política de visibilitat de les accions que es desenvolupin des de l’Oficina Local d’Habitatge de Sitges i fomentar-ne la difusió
A mesura que s'han pogut dur a terme accions, s'ha visibilitat molt més l'oficina. S'han dut a terme campanyes informatives de dites accions, per fomentar la informació pública dels tràmits, especialment vinculats als ajuts al lloguer i a les promocions d'HPO, tenint en compte la no generació d'expectatives que no es corresponguin als tempos reals de les actuacions. S'han incorporat protocols i dinàmiques col·laboratives amb Departament de Comunicació.
1.4.1. Renovar i potenciar el pacte per a l’ocupació de la comarca del Garraf per a reduir taxa d’atur i millorar l’ocupabilitat de qualitat (7)
1.4.1.1.2 Realitzar i implementar un Pla de mesures d’incentius a les empreses per a la millora de l’ocupabilitat, així com la contractació de persones
Subvencions per a la millora de la contractació laboral de persones treballadores.
1.4.1.2. Realitzar i implementar un Pla de Formació per a l’ocupació orientat a les necessitats ocupacionals actuals de les empreses del territori i als nous sectors econòmics del municipi que s’obrin
Fer pla formatiu per a millorar les competències laborals de les persones que busquen feina. Aquest Pla formatiu, anirà lligat en gran part a programes de subvencions d'altres administracions (SOC / DIBA). Pla anual amb formacions especifiques per cada any.
1.4.1.3. Ser referent en la gestió d’ofertes de treball en el municipi tant per les empreses com per a les persones que busquen feina
Es vol aconseguir que les empreses del municipi confiïn majoritàriament en el servei local d'ocupació per gestionar les seves ofertes de treball.
1.4.1.4. Impulsar la renovació del Pacte Comarcal per a l’Ocupació. Treballar per un projecte estratègic de desenvolupament econòmic de la comarca que reculli les necessitats del municipi de Sitges, potenciant el treball col·laboratiu entre els diferents membres del Pacte
El Pacte Comarcal per a l'Ocupació del Garraf, que es va signar a juny del 2018, te en principi una vigència fina a desembre del 2020. Des de inicis del 2020 es va treballar per a la renovació del Pacte. A més i degut a la situació creada per la pandèmia de la COVID 19, s'ha elaborant un Pla estratègic per a l'activitat econòmica del Garraf 2020 / 2021, que s'ha encarregat a NODE Garraf i es va presentar a final de juny del 2021. En Plenari del Consell Comarcal del Garraf en data 28/10/2021 es va ratificar l'aprovació del Pla estratègic comarcal i la continuïtat del Pacte Comarcal per a l'Ocupació.
1.4.1.5. Reconèixer i declarar els serveis d’ocupació com a serveis essencials per l’Ajuntament de Sitges, considerant el treball i l’ocupació com una necessitat bàsica per a les persones
Declaració per part del Ple municipal, dels Serveis d'Ocupació i empresa com a serveis essencials en el municipi de Sitges.
1.4.1.1 Reconeixement a les empreses arrelades en el territori - Projecte comarcal
Projecte dins del Pacte Comarcal per a l'ocupació. Reconeixement a les bones pràctiques d'empreses del Garraf, en la millora de l'ocupació i en l'arrelament al territori.
1.4.1.1.3 subvenions per a la consolidació de projectes professionals de persones donades d'alta al RETA
Subvencions per a persones donades d'alta al RETA.
1.4.2. Definir i implementar un Pla d’acció per obrir nous sectors econòmics pel municipi (6)
1.4.2.1 Desenvolupar activitats econòmiques relacionades amb les indústries nàutiques i altres vinculades al mar i els esports marítims
S'encarrega un estudi estratègic sobre economia blava a Sitges. Es sol·licita subvenció a la Diputació. Es realitza l'estudi i es presenten resultats.
1.4.2.3. Desenvolupar activitats econòmiques relacionades amb la industria gastronómica
Es volen impulsar actuacions de cara a posicionar la restauració de qualitat en el municipi. Potenciar els productes de proximitat i els plats amb identitat sitgetana i del Garraf.
1.4.2.4. Fomentar la sostenibilitat en les empreses, tant a nivell laboral, com ambiental i social
actuacions per al foment de la sostenibilitat i responsabilitat empresarial
1.4.2.5. Potenciar i reconèixer les bones pràctiques empresarials de les empreses del territori
S'ha creat una mesura dins del Pacte Comarcal per a l'ocupació, per a reconèixer les bones pràctiques empresarials i l'arrelament en el territori. Son els guardons Origen Garraf. Els premis es repetiran anualment.
1.4.2.6. Fomentar i sensibilitzar l'economia social i cooperativa com una altra forma de realitzar activitat econòmica
Es treballa conjuntament amb l'Ateneu Cooperatiu del Garraf i amb el Servei d'iniciatives Econòmiques Penedès - Garraf, per fer actuacions de sensibilització, informació i assessorament en creació de cooperatives i altres formes d'economia social
1.4.3. Realitzar accions per a la creació i instal·lació de noves empreses, així com reforçar la relació amb les empreses i gremis/associacions econòmiques existents al municipi (5)
1.4.3.1. Fomentar les competències emprenedores i la innovació, sobretot entre la població jove
Accions per a persones joves emprenedores. Basicament accions lligades al Festival Next de innovació en la comunicació 2022 /2023
1.4.3.5. Redefinir i potenciar el centre d’empreses creatives
Buscar una nova ubicació amb els requeriments de les necessitats actuals pel Centre d'empreses Creatives de Sitges.
1.4.4. Elaborar i posar en marxa un Pla Local del Comerç i Mercats, potenciant el comerç de proximitat (9)
1.4.5. Fer una Hisenda Pública més transparent i promoure una fiscalitat més justa, ambiental i solidària (5)
1.4.5.1. Implementar criteris de tarifació social en serveis educatius, formatius, culturals, esportius i de lleure
Implementació de la tarificació social en les bonificacions a les famílies nombroses en l'IBI
1.4.5.2. Establir criteris de tarifació social en l’accés als serveis públics essencials, com l’accés a l’aigua potable i recollida de residus
Modificació de les prestacions patrimonials de caràcter públic no tributari reguladores del servei del clavegueram i del servei de l'aigua. Aplicació de la tarifa social pels qui gaudeixen la bonificació del Carnet Blau i el cànon social de l'ACA en relació al servei de l'aigua.
1.4.5.3. Establir bonificacions i reduccions en els tributs municipals a favor de la transició energètica
Modificació de l'Ord. Fiscal de l'IBI per bonificacions als habitatges per l'aprofitament de l'energia solar. Modificació de l'Ord. Fiscal de l'Impost de Vehicles per ampliació en les bonificacions als vehicles menys contaminants. Modificació de l'Ord. Fiscal de la Taxa de recollida d'escombraries per fomentar l'ús de la deixalleria.
1.4.5.4. Efectuar una gestió econòmica eficient i sostenible, mantenint la capacitat financera de l’Ajuntament
Gestió econòmica eficient i sostenible amb resultats pressupostaris positius, romanents de tresoreria positius, estalvis nets positius, deute viu no superior al 75%, període mig de pagament a proveïdors inferior a 30 dies i capacitat de finançament positiva.
1.4.5.5. Posar a l'abast de la ciutadania, de forma contínua, clara i entenedora, els comptes municipals i la gestió econòmica (Pressupost Obert)
Publicació dels comptes municipals, gestió econòmica i dels Pressupostos Generals al portal de Govern Obert i Transparència; i publicació de les Ordenances Fiscals a la seu electrònica de l'Ajuntament de Sitges.
1.5.1. Dotar-nos de mesures normatives que blindin els drets de totes les persones del municipi i facilitin la convivència i la cohesió social (7)
1.5.1.1. Elaborar i desplegar un nou Pla d’Igualtat Municipal
Elaboració del Pla d'igualtat durant l'any 2019-2020 i aprovació final el 25 de novembre del 2020. Desplegament del Pla per fases a partir de novembre del 2020. Revisió dels dos primers anys del Pla d'igualtat durant els mesos de setembre a novembre del 2022, amb la Comissió tècnica.
1.5.1.2. Elaborar i desplegar un Pla LGTBI+ Municipal
Finalització de la redacció del I Pla LGTBI al juliol del 2022. Prevista la seva aprovació per Ple Municipal a l'octubre del 2022. El seu desplegament començarà a partir del moment de la seva aprovació, tot i que hi ha accions que es venien desenvolupant i es seguiran fent.
1.5.1.3. Continuar amb el desplegament del Protocol envers les violències sexuals en espais d’oci i Festes
Es segueix amb el desplegament del Protocol, contractació de l'entitat FSiC per atendre els Punt Lila, formació de l'entitat a Colles de carnaval i Comissions muncipals. Durant la tardor del 2022 es procedirà a la revisió i actualització el Protocol.
Elaborar i desplegar un Pla LGTBI Municipal
Elaboració del document del Pla LGTBI, aprovació per Ple previst per setembre/octubre 2022. Hi ha accions ja iniciades i d'altres que està previst desplegar a partir del setembre. S'ha creat Comissió tècnica
1.5.2. Consolidar l’acompanyament a les dones i persones LGTBI+ del municipi i visibilitzar la situació i les demandes pròpies d’ambdós col·lectius (3)
1.5.3. Treballar, de forma coordinada entre els diferents departaments i les entitats municipals per a l’organització de l’Orgull LGTBI+ de Sitges (1)
1.5.4. Apropar el Servei de Migracions de la regidoria de Drets Socials, Ciutadania i Igualtat a les persones migrades en situació irregular del municipi (2)
1.5.4.1. Desenvolupar un projecte pilot d’atenció i difusió del Servei de Migracions per tal de fomentar l’accés de les persones en situació irregular que resideixen al municipi als processos de regularització i, per tant, a l’exercici de drets i deures de ciutadania (arrelament social, permís de residència i treball, reagrupament familiar i obtenció de la nacionalitat).Ampliar l’oferta de cursos –català, formació laboral, etc.– necessaris per a certificar l’arrelament social a Catalunya
Durant dos anys es va desenvolupar el Projecte d'informadors a persones que fan la venda ambulant no autoritzada al municipi, i aquest any, des de maig del 2022, s'ha iniciat el projecte SIMVANA, d'informació, atenció i suport a persones que practiquen la venda ambulant NA, juntament i coordinadament amb els altres serveis d'atenció a persones migrades de la comarca
1.5.5. Facilitar l’autonomia de les persones amb discapacitat del municipi (3)
1.5.6. Consolidar el Consell de Cooperació, Pau i Solidaritat de Sitges com a principal mecanisme de participació i difusió de l’acció de cooperació internacional i justícia global del municipi (3)
1.5.6.1. Dotar-nos d’un Pla de Sensibilització en Cooperació, Pau i Solidaritat que fomenti el retorn de les accions de les entitats de cooperació al municipi
S'han elaborat les Subvencions a Projectes. Elaboració d'una diagnosi sobre l'estat actual en matèria de cooperació del municipi i l'elaboració de línies estratègiques per actuacions futures (setembre del 2022).
1.5.6.2. Consolidar la Fira Solidària com a espai de representació i difusió de la solidaritat internacional i la justícia global a Sitges
Es crea la Fira d'entitats "Conscients, justes, solidàries" dins les I Jornades pels Drets Humans Sitges. En aquest espai es preten donar visibilitat a les entitats solidàries i de cooperació del municipi, així com visibilitzar a través de tallers, xerrades, cine fòrums... les pròpies entitats i les tasques que es desenvolupen dins i fora del municipi.
1.5.6.3. Ampliar el suport institucional en l’àmbit de la cooperació (recursos materials, acompanyament, difusió i visibilitat)
S'ha ampliat la partida econòmica, visibilitat i difusió de les entitats de Cooperació del Municipi. S'han elaborat les bases i s'ha fet la primera convocatòria per la subvenció a projectes de cooperació i justícia global. S'ha proporcionat formació a les entitats per presentar els projectes susceptibles de rebre la subvenció.
1.5.7. Fer partícips a entitats i col·lectius en el desenvolupament de polítiques públiques municipals de l’àmbit social i ampliar la formació i la sensibilització en matèria feminista, LGTBI, intercultural i sobre discapacitat, salut mental i diversitat funcional (2)
1.5.7.1 Consolidar el Consell de les Persones i els seus Grups de Treball com a mecanismes de participació bàsics de les entitats del sector social en el desenvolupament de polítiques públiques clau de l’àmbit
Els grups de treball aturat durant la pandèmia, tot i que s'ha seguit celebrant el Consell. Durant el 2021 s'han desenvolupat de manera telemàtica. Al 2022 s'han reprès de manera presencial. Es valora tornar a constituïr els Grups de Treball a partir del Consell de novembre del 2022, a demanda de les entitats.
1.5.7.2. Dotar el Pla de Formació de l’Ajuntament de Sitges de matèria en l’àmbit dels Drets Civils (dones, LGTBI+, interculturalitat i ciutadania, discapacitat i salut mental)
S'està formant a personal tècnic de l'Ajuntament en matèria de perspectiva de gènere i LGTBIfòbia, així com en matèria d'igualtat i seguiment del II Pla d'igualtat a caps de Departament i caps d'àrea de l'Ajuntament. Dins el Pla formatiu de l'Ajuntament caldrà insistir per dotar de formació en perspectiva de gènere i igualtat a tot el personal.
1.6.1. Difondre, educar i assessorar en hàbits saludables (3)
1.6.1.1. Realitzar una campanya sobre hàbits alimentaris
Campanya realitzada durant l'any 2022: comprèn activitats amb múltiples suports, xerrades, vídeo receptes, i una guia elaborada especialment per a la campanya sobre la planificació de menús saludables. Tots els materials es poden trobar al web de la campanya. Cost real de la campanya inclou el cost de: professionals de la nutrició i de disseny de campanya, gravació i edició dels vídeos, disseny gràfic de la campanya, impressions i neteges. Total cost: 16.839’36
1.6.1.2. Incrementar l'oferta d'activitats i programes de lleure
S'ha incrementat l'oferta d'activitats de lleure a l'àmbit d'esports i joventut. S'ha donat suport i ajuts a les entitats del municipi i les AFAS per l'increment de l'oferta.
1.6.1.3. Crear un servei específic d’assessorament per a la prevenció de trastorns alimentaris entre els joves
Acció ajornada per motiu del COVID-19
1.6.2. Treballar per eradicar les adiccions (1)
1.6.2.1. Renovar i desplegar, de forma interdepartamental, el Pla per a l’eradicació de conductes addictives de l’Ajuntament de Sitges, abordant tant la prevenció com la intervenció en aquest àmbit
Atenció a les persones amb addiccions. Inclou diversos programes i serveis: Territori Privat – Servei d’Orientació per a Joves: informació i atenció a joves amb conductes addictives o que tenen dubtes sobres les addiccions. Servei amb cita prèvia. Programa Alternatiu a la Sanció Administrativa (PASA): Programa adreçat a joves amb denúncia prèvia de la policia. Quan la policia troba un jove consumint o amb tinença de substància psicotròpiques i el denuncia, es pot demanar l’inici del projecte PASA sempre i quan es demani fins a dos setmanes desprès de la denúncia. Sempre acompanyat de la família, si el menor accepta entrar al projecte, es demana que s’aturi la sanció econòmica. Si el jove no acaba el programa, la sanció econòmica torna a ser efectiva. Servei Educatiu de Mesures Alternatives (SEMA): Aquest projecte segueix els mateixos passos que el projecte PASA, però sense necessitat de denúncia i en aquest cas és l’equip directiu dels centres educatius del municipi el que ha de fer la demanda. Podeu consultar el Pla Local d’Acció sobre Drogodependències (link)
1.6.3. Implementar el Pla d'espais cardioprotegits, i estendre la protecció als equipaments municipals i espais públics (3)
1.6.3.1. Establir el mapa d’espais cardioprotegits del municipi
Realitzat el llistat de centres Manca publicació del mapa. A banda del mapa, es posarà un DEA al Passeig de Les Botigues i un DEA a l'OAC del poble del Garraf.
1.6.3.2. Adquirir equips DEAs i aprovar el seu programa de manteniment
S’està treballant per contractar, mitjançant un acord marc amb l’ACM, el subministrament en la modalitat de renting, de 39 desfibril·ladors. El desplegament actual és de 16 DEAs de gestió municipal, només 3 a l'exterior o accessibles 24h: 6 DEAs a l’interior d’equipaments esportius municipals (Poliesportiu Pins Vens, Camp de Futbol Nou Pins Vens, Camp de Futbol d’Aiguadolç, Camp Polivalent de Sta Bàrbara, Pista Poliesportva de Les Botigues, Rocòdrom Can Puça). 1 DEA a l’edifici del Mercat Municipal, a les galeries. 1 DEA al poble de Garraf, totalment exterior (a la Plaça Baró Güell, al costat de les oficines de l’OAC). 6 DEAs als centres educatius: 4 a les escoles de primària i 2 als instituts. Són interiors. 2 DEAs a la Policia Local que els porta a les unitats mòbils. Amb el nou desplegament es planteja tenir-ne 39, dels quals 21 seran a la via pública accessibles 24h. A l’interior quedaran 15: • 6 de centres educatius • 3 a les instal·lacions esportives (Poliesportiu Pins Vens, Camp de Futbol Nou Pins Vens i Camp Polivalent de Sta Bàrbara) • 3 a les guinguetes d’Home Mort, Desenrocada i Cala Morisca • 1 a les dependències de la Policia Local • 1 a l’OAC • 1 a les oficines de Pruelles Hi haurà 3 DEAs que portarà la Policia Local a les unitats mòbils. I els 21 restants estaran a la via pública, amb els següents criteris de desplegament: • S’han mantingut els DEAs que es tenien i s’han distribuït els nous de manera que: o Es cobrís la part del poble on més incidències s’han observat els darrers anys segons les informacions aportades per la Policia Local o Es fa una primera cardioprotecció el Passeig de la Ribera i Marítim. o S’instal·len DEAs a l’exterior d’equipaments amb gent gran (Casals, Centre de Dia) i Centre de formació d’adults. En una segona fase, el 2024, es pot arribar a totes les urbanitzacions. Previsió de la compra i inici de la instal·lació Abril 2023
1.6.3.3. Efectuar campanyes informatives i formatives per a un ús eficient dels equips DEAs, reanimació cardio-pulmonar, primers auxilis i subministrament de medicaments
El 2019 van realitzar la formació oficial de suport vital bàsic i ús del DEA, 110 persones i 2 persones van realitzar el curs de reciclatge corresponent. Durant el 2020 el professorat de l’Institut Joan Ramon Benaprès va rebre formació sobre autoprotecció, suport vital bàsic i ús del desfibril·lador. El 16.10.2021, en el marc del Cinema Fantàstic i per commemorar el Dia mundial de la reanimació cardiopulmonar, es va fer un taller formatiu sobre maniobres bàsiques de reanimació cardiopulmonar dirigida al públic en general. El 2022 han realitzat la formació oficial certificada 43 persones més i n’han fet el reciclatge, 79. Les persones formades són treballadors municipals, inclosa la Policia Local, paradistes del Mercat Municipal i professors de l’Institut Vinyet. Amb el nou desplegament de DEAs es formaran més persones, tant amb certificat oficial com amb cursos dirigits a la ciutadania. Es vol que tothom qui tingui un desfibril·lador a prop sàpiga de la seva existència i tingui l’opció de formar-se en el seu maneig.
1.6.4. Treballar per una sanitat pública de qualitat al municipi (5)
1.6.4.1. Parlar amb l'Institut Català de la Salut per tal d’intentar aconseguir l'ampliació horària del Centre d'Atenció Primària (CAP)
S'han realitzat diferents reunions entre l'alcaldessa i regidors amb la Conselleria i amb elsresponsables de la Metrosud. Reunions amb la taula per l salut pública del Garraf.
1.6.4.2. Demanar una adequació de l'actual centre per tal que ofereixin un servei continuat en serveis com odontologia, pediatria, psicologia, psiquiatria i/o atenció alimentaria i incorporar-ne de nous
Tramitant-se la llicència per a la intal·Lació de mòduls provisionals per ampliar consultes. S'ha avançat a nivell urbanístic en un Pla Especial per establir un emplaçament per un nou cap que substituirà l’actual, però tindrà més metres quadrats. S’atenen en el marc del model de treball col·laboratiu (CAP-Ajuntament), entre altres coses, les demandes d’espai necessari per a certes activitats que organitza salut a nivell grupal i comunitari. Els serveis que s’hi oferiran depenen directament de la cartera de serveis de l’ICS que és qui determina aquests i els disposa al territori.
1.6.4.3. Estudiar el cost de l'ampliació d'horari del servei d'urgències del CAP Sitges durant el període estival, a càrrec de l'Ajuntament de Sitges, i establir converses amb les farmàcies, en el mateix període, caps de setmana i tot l’any
Contractada empresa que fa l'estudi. Estudi lliurat. Cost de l'estudi: 3.025.- Euros (IVA inclòs)
1.6.4.4. Treballar amb els altres municipis de la comarca per seguir garantint i millorant uns serveis dignes i de qualitat als diferents Hospitals del territori
S’ha participat de la Plataforma per la sanitat pública de la comarca del Garraf. En ella s’ha plantejat la necessitat de reobrir les urgències nocturnes de l’ambulatori i, per associació, les farmàcies, tot i que segons els paràmetres del PLANUG no correspon tenir aquest servei. Per altra banda també s’han treballat altres temes en clau de comarca: salut mental, disposició dels hospitals, reformes, vacunes COVID ...
1.6.4.5. Treballar per aconseguir un CUAP (Centre d’Urgències d’Atenció Primària) a Sitges
Al igual que en l'objectiu 1.6.4.1, per part de l'alcaldessa i els regidors s'ha mantingut diferents reunions de treball amb la Conselleria i amb els responsables de la Metrosud.
1.6.5 Implementar estratègies de sanitat ambiental (4)
1.6.5.1. Establir un control periòdic de plagues per garantir la salut pública, la sostenibilitat de l’entorn i la qualitat ambiental
El contracte de control de plagues està vigent i en marxa. Aquest contracte inclou controls periòdics a la via pública i als edificis de titularitat municipal. Tanmateix, quan es comunica alguna incidència es realitza una inspecció i s’intervé de la manera més adequada segons el tipus de plaga. En aquests moments s’està treballant en el nou contracte de control de plagues que inclourà determinats tractaments que fins ara s’havien de contractar a part, com és l’aplicació de pintura insecticida pel tractament de paneroles.
1.6.5.2. Fer un seguiment de les colònies de gats urbans al municipi
S'ha realitzat i tancat ja la llista de colònies. S'ha realitzat el llistat de col·laboradors/voluntaris. S'han establerts els protocols de realització d'esterilitzacions. S’ha iniciat un programa, que està en fase d’implantació, conjuntament amb les associacions que es dediquen a donar suport a les colònies de gats ferals, que vol aconseguir persones degudament identificades i formades, que reben el suport de l’ajuntament en la compra de pinso, tractaments veterinaris, i esterilitzacions, per tal d’aconseguir, per una banda, estabilitzar la població de gats ferals i per altra que es mantinguin en bones condicions. S’han construït, amb recursos propis, algunes cases-refugi, de les quals s’està valorant la seva idoneïtat. S’ha portat a terme l’esterilització de 298 gats i gates en el període 2019-2022: 2019=31 2020=29 2021=124 2022=114
1.6.5.3. Posar al dia el Cens d’animals de companyia amb col·laboració del Consell de Col·legis de Veterinaris de Catalunya
Des de l’any 2021 s’ha fet contracte amb el Consell de Col·legis de Veterinaris de Catalunya per accedir al seu arxiu, amb això es millora la localització dels propietaris d’animals perduts o abandonats. El cost del contracte és el següent: Any 2021=1361,25€; Any 2022=1391,50€. Durant el 2022 es va eliminar la taxa del cens amb la voluntat d’augmentar el nombre d’animals censats, que va passar de 139 animals censats el 2021, a 215 el 2022. També s’obsequia qui censa el seu animal amb un kit que conté una ampolla d’aigua, un paquet de bosses per recollir els excrements i un díptic explicatiu de la campanya “Acabem amb els excrements a Sitges”. Aquest obsequi també ha estat enviat als propietaris d’animals censats per premiar el compliment de la normativa i conscienciar en la importància de la recollida dels excrements. S’ha treballat per donar de baixa del cens aquells animals que ja han mort i la seva defunció no ha estat comunicada a l’Ajuntament, mitjançant trucades telefòniques als propietaris o enviament d’emails.
1.6.5.4. Estudiar la possible construcció d'un Refugi d'Animals al Municipi
Es va rebre la demanda d’una entitat que volia, amb recursos propis, establir un refugi per animals. Ens demanava col·laboració en la recerca de certs terrenys privats amb determinades característiques. S'han realitzar diverses reunions per definir la demanda i les necessitats d'aquest refugi. S'ha dut a terme un estudi urbanístic per cercar emplaçament adequat, així com gestions amb el Departament de Territori de la Generalitat a mode d’assessorament. Aquesta activitat no es pot posar en un sòl urbà (per incompatibilitat amb altres usos), però els usos admesos en el sòl no urbanitzable (SNU), segons el nostre POUM, són l'agrícola i l'agrícola-forestal, on es prohibeixen les noves edificacions. Per tal de poder determinar si hi ha cap sòl dins del municipi apte per aquest ús caldria identificar quin tipus d’activitat o a quina es pot assimilar, atès que no és una activitat que estigui definida com a tal a l’article 82 Definició d’usos del POUM de Sitges. En data 25 de novembre de 2021 es va fer una consulta a la Comissió Territorial d’Urbanisme per tal de veure la compatibilitat amb el planejament vigent del POUM. La conclusió d’aquesta consulta va ser que l’article 195.2 del POUM ens limita aquesta possibilitat, donat que en SNU és incompatible amb tots aquells usos no admesos expressament. Per tant, no tenim zones aptes per la instal·lació d’un refugi d’animals, havent aparcat aquesta opció, pels esmentats esculls urbanístics. Tanmateix, comptem amb un servei mancomunat a aquests efectes.